ရခုိင္ေခတ္ဦးသာသနာေတာ္အား ေလ့လာခ်က္စာတမ္း အပိုင္း(၁)


 လဲ့လဲ့ႏွင္း(နန္းမူရာစိုး)
2.March.2016



























 ဤစာတမ္းသည္ ရခုိင္သမုိင္းႏွင့္ ရခုိင္ျပည္ ေဝသာလီေခတ္ေထရဝါဒဗုဒၶသာသနာေတာ္အားမဟာယာနဗုဒၶဘာသာ၊ဟိႏၵဴျဗဟၼဏဝါဒသာသနာ၊ေဝသာလီေခတ္ရခုိင္မင္းဆက္အားလုံးသည္ဟိႏၵဴဘာသာဝင္၊မဟာယာနဗုဒၶဘာသာဝင္မ်ားျဖစ္သည္ဟု လူမ်ဳိးေရးအရ မုန္းတီးရုံမကသမုိင္းႏွင့္သာသနာအေပၚတြင္ပါ မနာလုိမရႈစိမ့္ျဖစ္ေနေသာ ေဖ့ဘုတ္ေပၚမွ
အလုပ္မရွိအကုိင္မရွိေအာက္တန္းစားကေလကဝမ်ားသုိ႔ရည္ရြယ္ကာ တင္ျပလုိက္သည္။
ရခုိင္တုိ႔၏ ေခတ္ဦးဗုဒၶသာသနာေတာ္အား
မတင္ျပခင္ ရခုိင္သမုိင္းကုိ အနည္းငယ္
တင္ျပပါမည္။ရခုိင္သမုိင္းတြင္ေခတ္ၾကီးေလးေခတ္ရွိျပီးထုိအထဲမွဓညဝတီေခတ္မင္းဆက္
မ်ားသည္သူရိယဘြဲ႔ကုိခံယူကာေဝသာလီေခတ္မင္းဆက္မ်ားသည္စျႏၵားဘြဲ႔ကုိခံယူခဲ႔ၾက
သည္။တစ္နည္းအားျဖင့္ ဓညဝတီမင္းဆက္မ်ားသည္
သူရိယမင္းဆက္မ်ားျဖစ္ျပီးေဝသာလီမင္းဆက္မ်ားသည္ စျႏၵားမင္းဆက္မ်ားျဖစ္သည္။
ေန(သူရိယ)ႏွင့္လ(စျႏၵ)တုိ႔သည္ ရခုိင္အမ်ဳိးသားမ်ား၏အမွတ္သေကၤတျဖစ္သကဲ႔သုိ႔ရခုိင္ဘုရင္မ်ား၏အမည္နာမမ်ားကုိ
လည္းအမ်ဳိးသားအမွတ္သေကၤတျဖစ္သည့္
ေန(သူရိယ)ႏွင့္လ(စျႏၵ)အမည္နာမမ်ားျဖင့္
မွည့္ေခၚခဲ႔ၾကသည္။

ရခုိင္အမ်ဳိးသားအမွတ္သေကၤတ
ေနႏွင့္လအမွတ္တံဆိပ္
•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
ရခိုင္ဘုရင္မ်ား၊ရခုိင္လူမ်ဳိးမ်ား သည္ ေနႏွင့္လကို အေလးအနက္ျပဳကာ
အျမတ္တႏုိး႐ွိေၾကာင္းကုိ ေခတ္အဆက္ဆက္
ထုတ္ေဝသုံးစြဲခဲ႔ေသာ ေနလအမွတ္တံဆိပ္ပါ
ရခုိင္ဒဂၤါးမ်ားက သက္ေသခံေနသည္။
ယေန႔ရခုိင္အမ်ဳိးသား Logo တြင္လည္း
ထုိေနႏွင့္လ အမွတ္တံဆိပ္ပါေနဆဲပင္
ျဖစ္သည္။
ဤသို႔ ေနႏွင့္လကို ရခိုင္ဘုရင္မ်ား၊
ရခုိင္လူမ်ဳိးမ်ား အေလးအနက္ျပဳ အျမတ္တႏိုးထား႐ွိၾကသည့္အေၾကာင္း
ကိုၾကည့္လွ်င္ဓည၀တီေခတ္ကပင္ျဖစ္ေၾကာင္း ေတြ႔ရပါသည္။အမ်ဳသားအမွတ္တံဆိပ္
ေနႏွင့္လႏွင့္ပတ္သက္၍ရခုိင္ရာဇ၀င္က်မ္း၌ဆိုသည္မွာ -သီရိရာဇာမင္းႀကီး သည္တစ္ေန႔အိပ္စက္ေသာအခါ ေနႏွင့္လ
ႏွစ္ပါးစံုကို ဆြတ္ယူရ႐ွိၿပီး မိဖုရားေခါင္ႀကီးသို႔ ေပးအပ္ရသည္ဟု အိပ္မက္ေတာ္
ျမင္မက္ေလသည္။ ထိုအေၾကာင္းကို အမတ္ပညာ႐ွိတို႔ထံ ျပန္ၾကားၿပီး အိပ္မက္၏အက်ဳိးမည္သို႔႐ွိမည္ကို ေလွ်ာက္ထားေစခ့ဲသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ အမတ္ေတာ္ထဲမွ၀ိမလမတ္ႀကီးႏွင့္ ေျပာင္းျပာစား အမတ္ ေဒ၀ေက်ာ္ထင္တို႔က
ျပန္လည္ေလွ်ာက္တင္ခ့ဲၾကသည္။
အမတ္ႀကီးႏွစ္ဦး ေလွ်ာက္တင္ခ်က္တြင္ "အ႐ွင္မင္းႀကီး၊ ေနကိုသာ ဆြတ္ယူရ႐ွိၿပီး မိဖုရားႀကီးအား ေပးအပ္ ရေၾကာင္း ျမင္ပါမူကား အ႐ွင္မင္းႀကီးတို႔၌ ေလာကတြင္ အလြန္လွ်င္ ဘုန္းတန္ခုိးေတဇာ အာဏာၾသဇာ ႀကီးမားေသာ သားေတာ္ကို ရ႐ွိပါမည္။ ထိုသားေတာ္သည္ စၾကာ၀ေတးမင္းက့ဲသို႔ ဘုန္းမီးေနလ ေတာက္ ပေပလိမ့္မည္။ လကိုသာ ဆြတ္ယူရလွ်င္မူကား အဆင္းလကၡဏာ ၾကန္အင္ျပည့္စံုစြာျဖင့္ မိန္းမတကာတို႔ ထက္ျမတ္ေသာ သမီးေတာ္ကို ရ႐ွိပါမည္။ ယခုမူကား အ႐ွင္မင္းႀကီး၌ ျမင္မက္ေတာ္မူေသာ အိပ္မက္ေတာ္ သည္ ေနႏွင့္လ ႏွစ္ပါးစံုကိုပင္ တစ္ၿပိဳင္နက္တည္း ဆြတ္ယူရ႐ွိကာ မိဖုရားႀကီးအား ေပးအပ္ရသည္ဟု ျမင္ မက္ျခင္းသည္ အလြန္ေကာင္းျမတ္ေသာ မဂၤလာအိပ္မက္ေတာ္ပင္ ျဖစ္ပါသည္။ အေၾကာင္းေသာကား ဘုန္းတန္ခိုး အလြန္ႀကီးေတာ္မူမည့္ သားေတာ္ကိုလည္း ရ႐ွိမည္အမွန္ ျဖစ္ပါသည္။ ထိုသားေတာ္ လက္ထက္ တိုင္းျပည္ႏိုင္ငံ တိုးတက္ထြန္းကားႀကီးက်ယ္ေသာအားျဖင့္ ၿငိမ္းခ်မ္းသာယာ႐ွိပါမည္။ ထိုသားေတာ္သည္ ပြင့္ေတာ္မူမည့္ ျမတ္စြာဘုရား႐ွင္အား ဖူးေတြ႔ရၿပီး သာသနာေတာ္ တည္ထြန္းပါလိမ့္ မည္”ဟု ေလွ်ာက္ထားေလသည္။
မင္းႀကီးလည္း အမတ္ေတာ္ ေလွ်ာက္ထားေသာ အိပ္မက္စကား အက်ဳိးသြားကို ၾကားသိရေလရာ ၀မ္းသာႏွစ္သက္ေတာ္မူသည္ ျဖစ္ေနေသာေၾကာင့္ ၀ိမလအမတ္ႏွင့္အတူ ေလွ်ာက္တင္ ဖက္ျဖစ္ေသာ ေျပာင္းျပားကၽြန္းစား ေဒ၀ေက်ာ္ထင္တို႔ကို ပတၱျမားလက္စြပ္တစ္ကြင္းစီႏွင့္ အႆျပာတစ္ေထာင္စီ ခ်ီးျမွင့္ေတာ္မူသည္။
၎သားေတာ္မွာ ေနႏွင့္လကို အေၾကာင္းျပဳ နိမိတ္ရေသာေၾကာင့္ "စႏၵသူရိယ"ဟု ျဖစ္လာသည္။ သို႔ေၾကာင့္ ထိုမင္းႀကီး စႏၵသူရိယမွစၿပီး ျဖစ္ထြန္းလာေသာ မ်ဳိးဆက္မင္းမ်ားသည္ သူရိယဟူေသာအမည္ကို ေ႐ွ႔ကထားကာ မင္းျပဳခ့ဲၾကေလသည္။ ဥပမာ- သူရိယဓိပတိ၊ သူရိယစကၠစသည္ျဖင့္ မင္း(၂၅)ပါးလံုးပင္ သူရိယဘြဲ႔ကို အျမတ္ျပဳခံယူခ့ဲၾကေၾကာင္း ေတြ႔ရသည္။
ေနႏွင့္လ အေလးအျမတ္ျပဳသည္မွာ ျမတ္ဗုဒၶသည္ပင္လွ်င္ အာဒိစၥ၀ံသ ေနမ်ဳိးႏြယ္ျဖစ္သည္ဟူေသာ ဗုဒၶ၏ေဟာေတာ္မူခ်က္ ဗုဒၶ၀င္ပင္ျဖစ္ပါသည္။ အ႐ွင္သာရိပုတၱရာေတာင္းပန္ေလွ်ာက္ထားေတာ္မူ သျဖင့္ ျမတ္ဗုဒၶသည္ မိမိ၏မ်ဳိးႏြယ္ရင္းျမစ္မွာ ေနမ်ဳိးႏြယ္ျဖစ္ေၾကာင္း ေဟာၾကားေတာ္မူသည္ကို ေတြ႔႐ွိေလ့ လာရပါသည္။ ရခိုင္မင္း၊ ရခိုင္လူမ်ဳိးတို႔မွာ ဗုဒၶဘာသာမ်ား ျဖစ္ၾကသည့္အားေလ်ာ္စြာ ျမတ္ဗုဒၶအား အလြန္ပင္ၾကည္ညိဳသဒၶါအား ထက္သန္ၾကကာ ေနကိုလည္း အေလးအျမတ္ ျပဳၾကျခင္းပင္ ျဖစ္ပါသည္။
ေျမာက္ဦးၿမိဳ႔၊ သွ်စ္ေသာင္းဘုရားရွိ အာနႏၵစျႏၵေက်ာက္စာ ဂါထာအပိုဒ္-၂၆၊ ၃၂၊ ၄၂၊ ၄၅ တို႔တြင္ မင္းတို႔၏ ဘုန္းတန္ခုိးအာႏုေဘာ္ႀကီးျခင္းကို ဆိုရာ၌ "ကမာၻေျမေပၚတြင္ ထြန္းလင္းေတာက္ပေသာ ေနမင္းက့ဲ သို႔"ဟု ေဖာ္ျပပါ႐ွိပါသည္။ ေနာက္ တင့္တယ္ျခင္း၊ ၾကည္လင္ေအးျမျခင္း၊ ေမြ႔ေလ်ာ္ဖြယ္႐ွိျခင္းတို႔ ကို ေဖာ္ျပရာ၌ "ကမာၻေျမျပင္အထက္၌ ထြန္းလင္းေသာ လမင္းက့ဲသို႔"ဟု ေဖာ္ျပပါ႐ွိပါသည္။
ထို႔ျပင္ ရခိုင္လူမ်ဳိးတို႔သည္ "အာရိယန္"အႏြယ္ အာရိယန္ေသြးေႏွာေသာလူမ်ဳိးျဖစ္သည္ကိုလည္း သမိုင္းက်မ္းဂန္မ်ား႐ွိသည့္အတိုင္း မႏုႆေဗဒလူ႔သမိုင္းသုေတသီမ်ားစြာကလည္း ရခိုင္လူမ်ဳိးသည္ အာရိယန္ေသြး၊ အာရိယန္မ်ဳိးဆက္ျဖစ္ေၾကာင္း ဆိုၾကေလသည္။ သို႔ဆိုသည့္အတိုင္း ရခိုင္လူမ်ဳိးတုိ႔ကလည္း မိမိတို႔သည္၊ ငါတို႔သည္ အာရိယန္မ်ဳိးဆက္မ်ား ျဖစ္ၾကသည္ဟူ၍ပင္ ယံုမွတ္ၾကပါသည္။ သို႔ ယံုမွတ္ၾကသည့္ အတိုင္း ေနသည္ အာရိယန္လူမ်ဳိးတို႔၏ အမွတ္သေကၤတတစ္ခု ျဖစ္ေနရပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ပင္လွ်င္ ရခိုင္လူမ်ဳိးတုိ႔သည္ ေ၀သာလီေခတ္စဦးကပင္ ေနကို လူမ်ဳိး၏ အမွတ္လကၡဏာအျဖစ္ အသိအမွတ္ျပဳလာ ၾကေၾကာင္း ဒဂၤါးမ်ားက သက္ေသတည္ျပေနၾကသည္။
ရခိုင္ေ၀သာလီမင္းတို႔သည္ ျပည္သံုးဒဂၤါးမ်ားကို မ်ားစြာပင္ ခတ္ႏွိပ္ခ့ဲၾကပါသည္။ ထိုသို႔ ခတ္ႏွိပ္ၾကေသာ အခါ ဘုန္းတန္ခိုးႀကီးမွဳ တိုးတက္ထြန္းကားမွဳ၊ ဂုဏ္ရည္ျမင့္မားတို႔ႏွင့္ မိမိတို႔ရခိုင္လူမ်ဳိးသည္ အာရိယန္လူမ်ဳိးအာဒိစၥ၀ံသအႏြယ္၀င္မ်ဳိးျဖစ္သည္ကို ေနအမွတ္တံဆိပ္ျဖင့္ ျပသၾကၿပီး၊ ၿငိမ္းခ်မ္းသာယာ႐ွိမွဳ၊ေမြ႔ေလ်ာ္ေနဖြယ္ေကာင္းေသာ အရပ္ေဒသျဖစ္မွဳကို လျခမ္း၊ လဆန္းပံုသ႑ာန္ျဖင့္ တံဆိပ္ ခတ္ႏွိပ္ ေဖာ္ျပခ့ဲၾကသည္ကို သမိုင္းဆုိင္ရာ
အေထာက္အထားမ်ားႏွင့္ ေက်ာက္စာမ်ားက အခုိင္အမာ သက္ေသခံေန ၾကသည္။ဤသည္မွာေနႏွင့္လအမွတ္သညာအားသူရိယ၊စျႏၵမင္းဆက္ရခုိင္ဘုရင္
မ်ားႏွင့္ရခုိင္လူမ်ဳိးမ်ား၏အမ်ဳိးသားသေကၤတအျဖစ္သတ္မွတ္ခဲ႔ျခင္း၏သမုိင္းအက်ဥ္းျဖစ္
သည္။
အာနႏၵစျႏၵ ေက်ာက္စာ
•••••••••••••••••••••••••••••••
သွ်စ္ေသာင္းဘုရား အနီးတြင္ ေတြ႔ေသာေၾကာင့္ သွ်စ္ေသာင္းဘုရား ေက်ာက္စာ ဟုလည္း ေခၚေ၀ၚခဲ႔ၾကသည္။ ဤေက်ာက္စာကို ရခိုင္ဘုရင္ မင္းဗာႀကီး (၁၅၃၁-၁၅၅၃) လက္ထက္တြင္ ေဝသာလီၿမိဳ႕ နန္းေတာ္ရာကုန္း အနီးမွ ေျမာက္ဦးၿမိဳ႕ သွ်စ္ေသာင္းဘုရား အနီးသုိ႔ ေျပာင္းေ႐ႊ႕ထားခဲ႔ျခင္း ျဖစ္သည္။ အာနႏၵစျႏၵ ေက်ာက္စာအရရခိုင္ေဝသာလီၿမိဳ႕ေဟာင္း
သည္ ျမန္မာ့(ဗမာ႔)သမိုင္းတြင္ အေစာဆံုး ၿမိဳ႕ျပႏိုင္ငံမ်ားဟု ယူဆေသာ ဗိႆႏိုး၊ ဟန္လင္း၊ သေရေခတၲရာတုိ႔ႏွင့္ ေခတ္ၿပိဳင္ဟု ပညာရွင္မ်ားက သတ္မွတ္ခဲ႔ၾကသည္။
ထိုေက်ာက္စာတြင္ ရခိုင္ မင္းဆက္မ်ားကို ဂါထာ ၆၅ ဂါထာျဖင့္ ေရးထိုးထားသည္။ ထိုသို႕ မင္းစဥ္မင္းဆက္မ်ားကို အစအဆံုးမွတ္တမ္း တင္ထားသည့္ ေက်ာက္စာမ်ိဳးမွာ ျမန္မာျပည္တြင္သာမက အိႏၵိယျပည္တြင္ပါ အေစာဆံုးဟု သိရသည္။
ေက်ာက္စာပါအေၾကာင္းအရာမွာ-
အာနႏၵစျႏၵမင္း၏ ေဘးေတာ္၊ ဘုိးေတာ္မင္းမ်ား
ျဖစ္ေသာသူရိယမင္းဆက္၊စျႏၵားမင္းဆက္မ်ား
အေၾကာင္းႏွင့္ သူ႕အေၾကာင္းကို ဂါထာစီကုံး၍ ေမာ္ကြန္းထုိးထားသည့္ေက်ာက္စာသာျဖစ္
သည္။အာနႏၵစျႏၵေက်ာက္စာ ဂါထာအပုဒ္(၆၁)တြင္ ``အာနႏၵစျႏၵမင္း အလွဴဒါနျပဳရာ၌ ဂီလာေမဃတိုင္းသို႔ တရားေဟာပလႅင္တစ္ခု၊ ဆင္မယဥ္သာ တစ္ေကာင္ႏွင့္ ပိုးသကၤန္းတို႔ကို ပို႔လႊတ္လွဴသည္´´ဟုပါရွိသည္။ ဂီလာေမဃမွာ သီဟိုဠ္ကၽြန္းျဖစ္၏။ ထုိ႔အျပင္ “ကၽြႏ္ုပ္၏ ဒါနပါရမီသည္ သတၱဝါတို႔အေပၚ၌ မခ်ဳိ႕တဲ့ေစသတည္း”ဟုပါရွိသျဖင့္ သတၱဝါအားလုံးအေပၚ၌ ေစတနာထားတတ္ေသာအနႏၵစျႏၵမင္းႀကီး၏
မြန္ျမတ္ေသာစိတ္ထားႏွင့္အလွဴအတန္း
ရက္ေရာမႈကုိ ခန္႔မွန္းႏုိင္သည္။
ဂါထာအပိုဒ္-၂၆၊ ၃၂၊ ၄၂၊ ၄၅ တို႔တြင္ မင္းတို႔၏ ဘုန္းတန္ခုိးအာႏုေဘာ္ႀကီးျခင္းကို ဆိုရာ၌ "ကမာၻေျမေပၚတြင္ ထြန္းလင္းေတာက္ပေသာ ေနမင္းက့ဲ သို႔”ဟု ေဖာ္ျပပါ႐ွိပါသည္။ ေနာက္ တင့္တယ္ျခင္း၊ ၾကည္လင္ေအးျမျခင္း၊ ေမြ႔ေလ်ာ္ဖြယ္႐ွိျခင္းတို႔ ကို ေဖာ္ျပရာ၌ "ကမာၻေျမျပင္အထက္၌ ထြန္းလင္းေသာ လမင္းက့ဲသို႔”ဟု ေဖာ္ျပပါ႐ွိသည္။``မိမိသည္
သူရိယမင္းဆက္(ေနမင္း)၏အႏြယ္ေတာ္၊
စျႏၵမင္းဆက္(လမင္း)၏အႏြယ္ေတာ္ျဖစ္သည္''ဟုလည္းေဖာ္ျပထားသည္။ဤသည္ကုိမနာလုိသူလူမ်ဳိးျခားမ်ားမွ သီဝနတ္မင္း၏ အႏြယ္ေတာ္ျဖစ္သည္ဟု ရခုိင္သမုိင္းအား
အၾကည္အညဳိပ်က္ေစရန္လံၾကဳတ္သမုိင္းမ်ား
ျဖင့္ ဝါဒျဖန္႔ေနၾကသည္။ေထရဝါဒ
ဗုဒၶဘာသာမင္းတစ္ပါးျဖစ္သည့္အာနႏၵစျႏၵမင္းေက်ာက္စာတြင္ သီဝ၏အႏြယ္ေတာ္ဟု ေရးထုိးပါရွိသည္ဟုစြပ္စြဲေနၾကသူမ်ားမွာ လူမ်ဳိးေရးအရအပုတ္ခ်ေစာ္ကားလုိစိတ္ျဖင့္ လုပ္ၾကံေရးသားေနျခင္းသာျဖစ္သည္။
ထုိ႔အျပင္ဓညဝတီေခတ္
စႏၵသူရိယမင္းလက္ထက္(BC- ၆ရာစု)ကတည္းကျမတ္စြာဘုရား၏ကုိယ္ပြားေတာ္မဟာျမတ္မုနိဆင္းတုေတာ္အပါအဝင္မုနိေလးဆူ၊သူရိယစကၠမင္းလက္ထက္
မဟာက်န္မုနိငါးဆူႏွင့္ဆံေတာ္ဓါတ္၊အံေတာ္
ဓါတ္၊လည္ရုိးေတာ္ဓါတ္၊သင္းက်စ္ေတာ္ဓါတ္
တုိ႔ကုိသြန္းလုပ္တည္ထားကာေထရဝါဒစစ္စစ္ကိုကုိးကြယ္ေနလာခဲ႔သူမ်ားက
ေဝသာလီေခတ္ေရာက္မွ သီဝနတ္မင္း
ကုိးကြယ္စရာအေၾကာင္းလုံးဝမရွိေပ။
ထုိသုိ႔မျဖစ္ႏုိင္သည္ကုိေယဓမၼာဂါထာပါေဝသာလီေခတ္ေက်ာက္စာမ်ားႏွင့္ထုိေခတ္တြင္ပင္တည္ထားခဲ႔သည့္ဘုရားပုထုိးေစတီမ်ား၊ဆင္းတုေတာ္မ်ား၊ေၾကးဆီမီးခြက္မ်ား ေခါင္းေလာင္းစာမ်ားႏွင့္ သိမ္ရာမ်ားက သက္ေသခံေနသည္။တတိယဓညဝတီေခတ္(BC-၆ရာစု)ကတည္းက ေထရဝါစစ္စစ္ကို
ကုိးကြယ္လာခဲ႔ေသာ ရခုိင္မ်ားအေနျဖင့္ ေဝသာလီေခတ္ေရာက္မွ သီဝနတ္မင္းကုိ
ကုိးကြယ္သည္ ဟုစြပ္စြဲထားသည္မွာ
မည္သုိ႔မ်ွ မျဖစ္ႏုိင္ဘဲ လူမ်ဳိးတစ္မ်ဳိးအေပၚ တမင္အပုတ္ခ်ေစာ္ကားထားမွန္း
သိသာထင္ရွားလြန္းေနသည္။ေဝသာလီေခတ္အေစာပုိင္းေက်ာက္စာမ်ားကုိ
ပါဠိဘာသာ၊ဂုပၲအကၡရာျဖင့္ေရးထုိးခဲ႔ျပီး
ေဝသာလီေႏွာင္းပုိင္းအာနႏၵစျႏၵေက်ာက္စာ
သည္ နာဂရီအကၡရာကုိအသုံးျပဳ၍ သကၠဋဘာသာျဖင့္ ေရးသားထားသည့္
ေက်ာက္စာျဖစ္သည္။
သကၠဋဘာသာျဖင့္ေရးတုိင္း မဟာယာနေလာ
••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
ေက်ာက္စာတြင္ ဂုပၲအကၡရာ၊ နာဂရီအကၡရာမ်ားကုိသကၠဋဘာသာျဖင့္
ေရးထုိးတုိင္းသာ မဟာယာနဟုေျပာစတမ္း
ဆုိလ်ွင္ဂုပၲအကၡရာႏွင့္နာဂရီအကၡရာမ်ားကုိ ပ်ဴေခတ္ကေနေအဒီ ၁၂ ရာစုအထိေရးထုိးခဲ႔ေသာ ဗမာဘုရင္အားလုံးသည္လည္း ျဗဟၼဏဘာသာဝင္၊မဟာယာနဗုဒၶဘာသာဝင္ဟု ဝန္ခံလုိက္သလုိ ျဖစ္ေနသည္။
ဗမာဘုရင္ဟုခံယူေနၾကေသာ အေနာ္ရထာ၏
နာမည္မွာသကၠဋဘာသာစကားစစ္စစ္ျဖစ္
သည္။ထုိမင္း၏ သကၠဋအမည္မွာ
သ်ွရီအႏုရႏၶေဒဝဟု အေနာ္ရထာမင္း
အုတ္ခြက္စာတြင္ ေဖာ္ျပပါရွိသည္။
က်န္စစ္သားေရးထုိးသည့္ေက်ာက္စာမ်ားတြင္လည္း သကၠဋဘာသာစကားမ်ား
အမ်ားအျပားပါဝင္ေနသည္။သုိ႔ျဖစ္၍
ပ်ဴေခတ္ကေန ပုဂံေခတ္အထိ
ထြန္းကားခဲ႔ေသာ ဗမာတုိ႔၏ ဗုဒၶဘာသာမွာ
မဟာယာနသာလ်ွင္ျဖစ္သည္။အမွန္လည္း
ဗမာေဒသတြင္ မဟာယာနတႏၵရဂုိဏ္းသား
အရည္းၾကီးမ်ားထြန္းကားခဲ႔ေပသည္မွာ
သမုိင္းအခုိင္မာရွိျပီးသားျဖစ္သည္။
ရကၡဳိင္တတိယဓညဝတီေခတ္မ်ားႏွင့္
ေဝသာလီအစပုိင္းတြင္ေရးထုိးခဲ႔သည့္ေက်ာက္စာမ်ားသည္ပါဠိဘာသာကုိျဗဟၼီအကၡရာ(ဓညဝတီ)၊ဂုပၲအကၡရာ(ေဝသာလီအေစာပုိင္း)
မ်ားျဖင့္ေရးထုိးခဲ႔သည္။ထုိ ေက်ာက္စာမ်ားတြင္
ဗုဒၶဘာသာ၏ အဆီအႏွစ္ျဖစ္ေသာ
ေယဓမၼာဂါထာမ်ားကုိ ေရးဖြဲ႔ထားသည္။
သကၠဋဘာသာျဖင့္ေရးထုိးေသာ
ေက်ာက္စာမ်ားမွာေဝသာလီေႏွာင္းပုိင္း
မင္းဆက္မ်ားတြင္သာ ေတြ႔ရသည္။
ဓညဝတီေခတ္ေက်ာက္စာ၊ေဝသာလီေခတ္
အေစာပုိင္းေက်ာက္စာမ်ားကုိ မေလ့လာဖူးဘဲ
သန္းထြန္း၏အပုတ္ခ်ရမ္းတုတ္ထားေသာ
အာနႏၵစျႏၵားေက်ာက္စာတစ္ခုကုိ ဖတ္ဖူးရုံျဖင့္
ႏႈတ္သီးေခါင္းလ်ွာပါး မုိက္ေၾကးခြဲျပေနသည္
မွာမျပည့္သည့္အုိးဟု ဝန္ခံသလုိျဖစ္ေနသည္။
သန္းထြန္းအပါအဝင္သန္းထြန္း၏အပုတ္ခ်စာကုိဖတ္ျပီး ေဟာင္ဖြာေဟာင္ဖြာလုပ္ေနသူ
အစြမ္းေရာက္ကေလကေခ်တစ္စုမွာ
အကၡရာ၊ဘာသာစကားႏွင့္ဗုဒၶသာသနာေတာ္ကုိ ကြဲကြဲျပားျပားမသိဘဲပတ္လည္ရုိက္ေနပုံရ
သည္။ဗုဒၶသာသနာေတာ္ပါဠိေတာ္အား
နာဂရီအကၡရာ၊သကၠဋဘာသာျဖင့္ေရးထုိးတုိင္း
မဟာယာနဗုဒၶဘာသာ၊ဟိႏၵဴျဗဟၼဏဘာသာပါဟုစြပ္စြဲေနၾကသည္မွာ ရယ္စရာေတာ့
ေကာင္းသည္။အမွန္စင္စစ္တြင္
ဗုဒၶပါဠိေတာ္ကုိ သကၠဋဘာသာ၊ျမန္မာဘာသာ
၊အဂၤလိပ္ဘာသာ၊တရုတ္ဘာသာျဖင့္ေရးထုိး
သည္ကအဓိကမက်ေပ။ေရးထုိးထားသည့္
အေၾကာင္းအရာအဓိပၸာယ္ကသာလ်ွင္
အခရာက်သည္။ပါဠိေတာ္ကုိ နာဂရီအကၡရာ သကၠဋဘာသာျဖင့္ေရးထုိးတုိင္း မဟာယာနဘာသာဝင္၊ျဗဟၼဏဘာသာဝင္
ဟုတစ္ထစ္ခ်စြပ္စြဲလုိက္သည္မွာ မိစၧာဒိဌိအယူဝါဒသာျဖစ္သည္။
အဘယ္ေၾကာင့္ဆုိေသာ္ ပါဠိေဒသနာေတာ္ကုိ
ဘာသာစကားမ်ဳိးစုံ၊အကၡရာမ်ဳိးစုံျဖင့္ မွတ္တမ္းတင္၍ရသည္မဟုတ္ပါေလာ။
ဥပမာပါဠိေတာ္ကုိအဂၤလိပ္အကၡရာ၊အဂၤလိပ္ဘာသာျဖင့္ ျပန္ဆုိေရးသား၍
ရသည္။ထုိ႔အတူ တရုတ္၊ျမန္မာ
ဂ်ပန္၊ထုိင္းစသည့္အကၡရာ၊ဘာသာစကား
မ်ားျဖင့္လည္းေရးသားျပန္ဆုိ၍ရသည္။
သုိ႔ဆုိလ်ွင္ ပါဠိတရားေတာ္ကုိ အဂၤလိပ္အကၡရာ၊အဂၤလိပ္ဘာသာျဖင့္
ေရးသားထား၍ ဗုဒၶေဒသနာေတာ္ကုိ
ခရစ္ယန္ဘာသာဟုေျပာ၍ရႏုိင္ပါမည္ေလာ။
ထုိ႔အတူ ပါဠိေတာ္ကုိ ျမန္မာအကၡရာျဖင့္
ေရးထုိးတုိင္း ပါဠိစာေပကုိ ျမန္မာစာေပဟု
ေျပာ၍ရမည္ေလာ။လုံးဝမရပါ။
ပါဠိစာေပကုိ မည္သည့္အကၡရာ မည္သည့္
ဘာသာျဖင့္မဆုိ ျပန္ဆုိေရးသား၍ရသည္။
သုိ႔ေသာ္ ပါဠိေတာ္ကုိ တရုတ္၊ျမန္မာ
၊သကၠဋဘာသာ၊အကၡရာမ်ားျဖင့္ ေရးသားျပန္ဆုိလုိက္ရုံမ်ွျဖင့္ ဗုဒၶ၏ အႏွစ္သာရမ်ားမွာေျပာင္းလဲသြားစရာ
အေၾကာင္းမရွိေပ။ယခုအာနႏၵစျႏၵေက်ာက္စာသည္လည္းသကၠဋဘာသာျဖင့္ေရးထုိးထား
လင့္ကစား ေက်ာက္စာပါအေၾကာင္းအရာ
မ်ားမွာေထရဝါဒဗုဒၶဘာသာဝင္မင္းတစ္ပါး၏
အလွဴအတန္းမ်ားႏွင့္ေထရဝါဒမင္းဆက္မ်ားအေၾကာင္းကုိမွတ္တမ္းတင္ထားျခင္းသာျဖစ္သည္။
ျမန္မာႏုိင္ငံကုိ ဗမာလူမ်ဳိးမ်ားအုပ္ခ်ဳပ္ကြ်န္ျပဳ
ထားေသာေၾကာင့္ ရုံးသုံးဘာသာစကားမွာ
ဗမာဘာသာစကားျဖစ္၍အစၥလာမ္သာသနာ၊
ခရစ္ယာန္သာသနာတုိ႔ကုိအမ်ားနားလည္ေစ
မည့္ျမန္မာအကၡရာ၊ဗမာဘာသာစကားျဖင့္ေရးသားမွတ္တမ္းတင္လုိက္ရုံျဖင့္အစၥလာမ္၊ခရစ္ယာန္သာသနာတုိ႔ကေနဗုဒၶဘာသာျဖစ္သြားစရာအေၾကာင္းမရွိေပ။ထုိနည္းအတူ ပါဠိေဒသနာေတာ္အားသကၠဋဘာသာျဖင့္ေရးသားလုိက္ရုံျဖင့္ေထရဝါဒကေနမဟာယာနျဖစ္သြားစရာအေၾကာင္းလုံးဝမရွိပါ။ဘာသာစကားအသုံးအႏႈံးသာေျပာင္းလဲသြားမည္။
အတြင္းအႏွစ္သာရမွာေျပာင္းလဲသြားစရာ
အေၾကာင္းမရွိ။ဤအေၾကာင္းအရာ
ႏွင့္ပတ္သက္၍သီဟုိဠ္ႏွင့္အိႏၵိယျပည္
တုိ႔တြင္လည္းပါဠိေဒသနာေတာ္အား သကၠဋဘာသာျဖင့္ေရးသားမွတ္တမ္းတင္
ခဲ႔သည့္သမုိင္းရွိဖူးသည္။
အိႏၵိယျပည္တြင္ ျမတ္စြာဘုရား ပရိနိဗၺာန္စံ၍
ႏွစ္ ၁၀၀၀ ေအဒီ ငါးရာစုတြင္ အိႏၵိယစာေရးဆရာမ်ားမွ သကၠတစာေပ
ေရွ႕တန္းေရာက္ေအာင္ေရးသားခဲ႔ၾကသည္။
သာသနာႏွစ္ေလးရာစု သုဂၤေခတ္တြင္
သဗၺတၳိဝါဒဂုိဏ္း၊မဟာသံဃိကဂုိဏ္းတုိ႔ကား
ဗုဒၶ၏မိန္႔မွာခ်က္ကုိ ဖီဆန္လ်က္ အုပ္ခ်ဳပ္သူတုိ႔၏ အၾကဳိက္လုိက္၍ ပါဠိေတာ္ကုိ
သကၠဋျဖင္႔ ေရးၾကကုန္၏။
သကၠဋဘာသာသည္ ေျမာက္ပုိင္းသာသနာ
ကုိသာလြႊမ္းမုိးသည္မဟုတ္။ေတာင္ပုိင္း
သာသနာေတာ္၌လည္း ေနာင္ပုိင္းက်ေသာ
ဋီကာမ်ား၊အလကၤာမ်ားအျပင္ ပါဠိဘာသာျဖင့္
ျပဳစုသည့္ သီဟုိဠ္သမုိင္း က်မ္းမ်ားျဖစ္ေသာ
ဒီပဝံသက်မ္း(AD-4 ရာစု)ႏွင့္ မဟာဝံသက်မ္း
(AD-5 ရာစု)တုိ႔တြင္ သကၠတအသုံးအႏႈံးမ်ား
ေရာေႏွာပါဝင္ေနသည္။ထုိမွစ၍ ေထရဝါဒရဟန္းအခ်ဳိ႕သည္ သကၠတဘာသာတတ္ကြ်မ္းျခင္းကုိ ဂုဏ္ထူးတစ္ခုဟုယူဆကာ သကၠတပုဒ္မ်ား
သကၠတအသုံးအႏႈံးမ်ားကုိ ပါဠိမာဂဓထဲတြင္
ထည့္သြင္း၍ အသုံးျပဳလာခဲ႔ၾကသည္။
သုိ႔ဆုိလ်ွင္ ဋီကာက်မ္းမ်ား၊အလကၤၤာမ်ားႏွင့္
ပါဠိေတာ္ထဲတြင္ သကၠတဘာသာမ်ား ထည့္သြင္းအသုုံးျပဳခဲ႔ၾကသျဖင့္ သီဟုိဠ္ႏွင့္
အိႏၵယေတာင္ပုိင္းသာသနာမ်ားအား
မဟာယာဟု ေျပာ၍ရပါ၏ေလာ။
ဤမ်ွဆုိလ်ွင္ အာနႏၵစျႏၵေက်ာက္စာတြင္
သကၠတဘာသာျဖင့္ ထုိးထားရုံမ်ွျဖင့္
အာနႏၵစျႏၵမင္းမွာ မဟာယာနဗုဒၶဘာသာဝင္
မဟုတ္ေၾကာင္းခုိင္လုံေနေပျပီ။သကၠတဘာသာျဖင့္ေရးထုိးတုိင္း မဟာယာနဟု စြပ္စြဲ၍
မရလ်ွင္ေယဓမၼာဂါထာပါ ေက်ာက္စာမ်ားကုိ
ပါဠိလာသာျဖင့္ေရးထုိးခဲ႔ၾကသည့္ေဝသာလီအေစာပုိင္းမင္းမ်ားမွာ သာ၍ပင္ ေထရဝါဒစစ္စစ္ျဖစ္ေၾကာင္း ခုိင္မာေသာ
သမုိင္းအေထာက္အထားမ်ားမွ သက္ေသ
ျပေနသည္။
ေဝသာလီရကၡဳိင္ျပည္၏ နယ္နိမိတ္သည္
ယခုေခတ္ဧရိယာထက္မ်ားစြာက်ယ္ဝန္းသည္။
ရခုိင္ျပည္အပါအဝင္၊ဘဂၤါ ၁၂ ျမဳိ႔ႏွင့္ အာသံ၊
ၾတိပူရအထိ၊ေတာင္ဘက္တြင္
ဧရာဝတီတုိင္းနဂါးရစ္အငူထိျဖစ္သည္။
ကုန္သြယ္ေရး၊လူမႈေရး၊ဘာသာေရးက႑တြင္
အိႏၵိယ၊သီဟုိဠ္စသည့္ ျပည္ပႏုိင္ငံမ်ားႏွင့္
ဆက္သြယ္ေရးမ်ားရွိေနခဲ႔ရုံမက
ဘဂၤါ၁၂ျမဳိ႕ကုိပါအုပ္ခ်ဳပ္စုိးမုိးေနရေသာ
ေၾကာင့္ယင္းတုိ႔၏ဘာသာစကားကုိကြ်မ္းက်င္တတ္ေျမာက္မွသာစီးပြားေရး၊ႏုိင္ငံေရးတုိ႔တြင္
အဆင္ေျပေခ်ာေမြ႔ႏုိင္ေပမည္။ထုိအခ်ိန္က
သကၠတဘာသာသုံးစြဲျခင္းမွာ ယခုေခတ္တြင္
ကမၻာသုံးအေနအားျဖင့္ အဂၤလိပ္စာသုံးစြဲရသကဲ႔သုိ႔ျဖစ္ခ်ိမ့္မည္။
ယင္းသုိ႔ေသာျပည္ပႏုိင္ငံမ်ားႏွင့္ ကုန္သြယ္ေရး၊ႏုိင္ငံေရးႏွင့္ယဥ္ေက်းမႈမ်ား
ျပန္႔ႏွ႔ံလာမႈမ်ားေၾကာင့္ သကၠတဘာသာကုိ ေနာက္ပုိင္းတြင္သုံးစြဲခဲ႔ေသာ္လည္း
ဘာသာေရးအေနအားျဖင့္ ေထရဝါဒစစ္စ္ျဖစ္ေနၾကာင္း ေယဓမၼာဂါထာပါ
ေက်ာက္စာမ်ားက သက္ေသခံေနသည္။
ရခုိင္ေခတ္ဦးသာသနာမ်ားကုိ ေစာ္ကားေနသူမ်ားအား ေျပာၾကားလုိသည္မွာ
`မဟာယာနကုိးကြယ္ပါတယ္ဟု စြပ္စြဲခံေနရေသာ ရခုိင္ျပည္က ဘုရားမ်ားျဖစ္တဲ႔ မႏၲေလးမဟာမုနိ၊ေရႊဘုံသာ
မုနိ၊ရွင္ေက်ာ္မုနိ(ပန္းေတာင္း)၊မာရ္ေအာင္ျမင္
မုနိ(ဇလြန္ျပည္ေတာ္ျပန္ဘုရား)တုိ႔ကုိ ကုိးကြယ္ေနတဲ႔ တစ္တုိင္းျပည္လုံးက ျပည္စူမ်ားမွာလည္း မဟာယနဗုဒၶဘာသာဝင္မ်ားသာျဖစ္တယ္ဆုိတာမရိပ္မိလုိက္ဘူး၊သတိမထားလုိက္ဘူးမလား။သူယုတ္မ်ားအေနျဖင့္ရခုိင္ေခတ္ဦးသာသနာေတာ္အားဟိႏၵဴသာသနာ၊မဟာယာနသာသနာဟုဆက္လက္စြပ္စြဲေနပါက ရခုိင္ျပည္က
သိမ္းသြားသည့္ မုနိေလးဆူကုိ ျပန္သာပုိ႔လုိက္ပါေတာ့''ဟု အၾကံျပဳလုိက္သည္။
အပိုင္း(၂)အား ဆက္ရန္။ ။

No comments

Powered by Blogger.