ရကၡိဳင့္အမ်ဳိးသားေတာ္လွန္ရီးလမ္းေၾကာင္း ထက္က ေဂါင္းေဆာင္ျပတ္လပ္မႈ ႏွင့္ ေနာက္လုိက္ေကာင္း ယွားပါးမႈ ျပႆ နာ
Dr.ညိဳထြန္းေအာင္
‘‘ရကၡိဳင့္အမ်ဳိးသားေတာ္လွန္ရီးလမ္းေၾကာင္းခရီး႐ွည္ ဇာအတြက္ေၾကာင့္ထပ္၍႐ွည္လ်ားနီရပါသနည္း’’
![]() |
![]() |
‘‘ရကၡိဳင့္အမ်ဳိးသားေတာ္လွန္ရီးလမ္းေၾကာင္းခရီး႐ွည္ ဇာအတြက္ေၾကာင့္ထပ္၍႐ွည္လ်ားနီရပါသနည္း’’
ရကၡိဳင္လူထုတစ္ရပ္လုံးနန္႔သက္ဆုိင္ေသာမိန္းခြန္းတစ္ရပ္ျဖစ္ေတပုိင္ရကၡိဳင္သားတုိင္းစိုင္းစားအၿဖီ႐ွာသင့္ေသာစိန္ေခၚခ်က္
တစ္ရပ္လည္းျဖစ္ေပသည္။ဤမိန္းခြန္းနန္႔ပတ္သက္၍က်ေနာ္ဉာဏ္မီသေလာက္ဆင္ျခင္ၾကည့္ေသာအခါအၾကမ္းအားျဖင့္
ထူးခြ်န္ထက္ျမက္ေသာေဂါင္းေဆာင္ေကာင္းယွားပါးျပတ္လပ္မႈနန္႔ေနာက္လုိက္ေကာင္းယွားပါးမႈစေသာအခ်က္ႏွစ္ခုကိုၿခဳံငုံ
ဆက္စပ္မိပါသည္။
(၁၇၈၄) ရကၡိဳင္ႏူိင္ငံေတာ္အခ်ဳပ္အျခာအာဏာက်ယွဳံးခရၿပီးေနာက္ပိုင္းမွစ၍ ရကၡိဳင္အမ်ဳိးသား ေတာ္လွန္ရီးကို ဦးေဆာင္ခ ကတ္ေသာ ေဂါင္းေဆာင္မ်ား အမ်ားအျပားေပၚထြန္းခဖူးပါသည္။ ဗိုလ္ေက်ာ္ထြီး၊ ဗုိလ္ခ်င္းပ်ံအစ ႀကီးသုံးႀကီး ဦးစိႏၱာ အလယ္ခုိင္မုိးလင္း၊ခုိင္ရာဇာတေရာက္ေဂါင္းေဆာင္ပုဂၢိဳလ္ႀကီးမ်ားေပၚေပါက္ခပါသည္။ သို႔ေသာ္လည္း ရကၡိဳင့္အမ်ဳိးသား ေတာ္လွန္ရီးခရီးသည္ကားအဆုံးမသတ္ႏူိင္ဘဲပဋာၿမီလူးျပဇာတ္ကိုသာဆက္၍ကနီခရသည္။ရကၡိဳင္႐ို႕၏ကြ်န္ဘဝမွာလည္း သက္ဆုိး႐ွည္ၾကာနီခရသည္။
၁၉၉၈၊ ေဖေဖာ္ဝါရီခုိင္ရာဇာလုပ္ႀကံခံရၿပီးေနာက္ပိုင္းရကၡိဳင့္အမ်ဳိးသားေတာ္လွန္ရီးကိုတည့္တည့္မတ္မတ္ျပတ္ျပတ္သား သား၊မားမားမတ္မတ္ဦးေဆာင္မႈပီးႏူိင္ခေသာေဂါင္းေဆာင္ေကာင္းဟူ၍ကားအလြန္ယွားပါးလွသည္ဟုဆိုခ်င္ပါသည္။ အရဲစြန္႔၍ေျပာရမည္ဆုိပါကခုိင္ရာဇာေနာက္ပိုင္းေပၚထြက္လာလတ္ေသာေဂါင္းေဆာင္ဆုိသူမ်ားမွာအမည္ခံအဆင့္နန္႔ ယင္း၏ ပတ္ဝန္းက်င္အတုိင္းအတာမွ်သာသက္ေရာက္စီသူမ်ားဟုသံခိပ္ျပဳလိုပါသည္။ထုိ႔ေၾကာင့္ရကၡိဳင္ျပည္သူတစ္ရပ္လုံး ကလိုလားေတာင့္တနီေသာေဂါင္းေဆာင္၊ျပည္သူတစ္ရပ္လုံးကိုဦးေဆာင္မႈအျပည့္အဝပီးႏူိင္ေသာေဂါင္းေဆာင္ဟူ၍ကား မဟိသီးဟု ေကာက္ခ်က္ဆြဲလိုက္မည္ဆုိုပါက သမာသမတ္အားျဖင့္ကန္႔ကြက္မည့္သူေပၚအံ့မထင္။
ေနာက္လုိက္ေကာင္းယွားပါးမႈသည္အဂုလက္ဟိရကၡိဳင့္အမ်ဳိးသားေတာ္လွန္ရီးတြင္ႀကံဳတြိနီရေသာသိသာထင္႐ွားသည့္ ျပႆနာတစ္ရပ္ပင္ျဖစ္သည္။ ခုိင္မုိးလင္း၊ ခုိင္ရာဇာ႐ို႕က်ဆုံးခၿပီး ေနာက္မွာယင္း႐ို႕၏ တာဝန္ကို ဝင္ေရာက္နီရာ ယူႏူိင္ခကတ္ေသာ္လည္းေဂါင္းေဆာင္ေဟာင္း႐ို႕၏ၿခီရာကိုအျပည့္အဝထပ္တူထပ္မွ်မနင္းႏူိင္ခကတ္သည္ မွာကား သစၥာ ရပ္ဝန္း က ရကၡိဳင္လူထုအားလုံးနီးပါးလက္ခံထားကတ္ေသာအမွန္တရားတစ္ရပ္ပင္။
သို႔ေသာ္လည္းမ်က္ေမွာက္ကာလရကၡိဳင့္အမ်ဳိးသားေတာ္လွန္ရီးနယ္ပယ္တြင္ဆင္းရဲဒုကၡပင္ပန္းမႈ႐ုိ႕ကိုႀကံ့ႀကံ့ခံရင္ဆုိင္ယင္း တုိက္ပြဲဝင္နီကတ္ေသာေတာ္လွန္ရီးေဂါင္းေဆာင္အခ်ဳိ႕နန္႔ေနာက္လုိက္ရဲေဘာ္ေကာင္း႐ို႕ကိုလီးစားဂုဏ္ယူအသိအမွတ္ျပဳ ရမည္မွာ အမွန္ပင္ျဖစ္ပါသည္။
ဂနိအခ်ိန္အခါသည္ ရကၡိဳင္လူထုတစ္ရပ္လုံး၏ အမ်ဳိးသားရီးလႈပ္ယွားမႈ အသြင္သ႑ာန္႐ို႕မွာ ကုန္ခေရဆယ္စုႏွစ္ ကာလ ႐ို႕နန္႔ႏိႈင္းၾကည့္ပါကသိသိသာသာအယွိန္အဟုန္ျမင့္တက္လာေၾကာင္းေစာင့္ၾကည့္လိလာကတ္သူမ်ား၏အကဲျဖတ္မႈအသိ ရသည္။အမ်ဳိးသားရီးျဖားရီအဟုန္မွာလည္းနယ္ပယ္အသီးသီးတြင္ျမင့္မားလာနီသည္။ရကၡိဳင္ႏူိင္ငံေတာ္ကိုကြ်န္ျပဳအုပ္ခ်ဴပ္နီ ေသာဗမာနယ္ခ်ဲ႕စစ္ဝါဒီ႐ို႕၏နာမ္ဝိညာဉ္ပုိင္းကိုထြင္းေဖာက္သိျမင္လာကတ္ေတပုိင္နားလည္ရန္အခြင့္အလမ္းမ်ားလည္း ေပၚေပါက္လာကတ္သည္။အခ်ဳိ႕ေသာတက္ၾကြလႈပ္ယွားသူမ်ားကနားလည္မႈတုိးျမွင့္ရန္လည္းႀကိဳးပမ္းနီကတ္သည္။ အေျမာ္အျမင္ႀကီးမားေသာေဂါင္းေဆာင္ေကာင္းတစ္ဦးသာရကၡိဳင့္အမ်ဳိးသားေတာ္လွန္ရီးတြင္ေပၚေပါက္လာပါကရီကန္ အသင့္ ၾကာအသင့္ စိကိုက္သားဟုဆုိလုိက္ခ်င္ပါသည္။
သ႔ိုေသာ္လည္းေဂါင္းေဆာင္ဟူသည္ရြက္က်ပင္ေပါက္ပုိင္အေလ့က်ေပါက္ေရာက္၍ရေကာင္းေသာအရာကားမဟုတ္ပါေခ်။ ‘‘ဥဳံဖြ’’ ဟုမန္းမႈတ္႐ုံျဖင့္ေပၚေပါက္လာႏူိင္မည္မဟုတ္ေပ။ ရကၡိဳင္႐ို႕၏မင္းေလာင္းေမွ်ာ္ အမြီဆုိးသည္လည္းေျပာင္းလဲ ႏူိင္မည္မဟုတ္ေပ။ ‘‘အတၱာဟိအတၱေနာနာေထာ’’ မိမိကိုယ္သာကိုးကြယ္ရာ ဟူေသာျမတ္စြာဘုရားသွ်င္၏တရား ေဒသနာေတာ္နန္႔အညီရကၡိဳင္လူထုတစ္ရပ္လုံးမွႀကဳိးစားက်င့္ႀကံမြီးထုတ္ပီးႏူိင္မွသာလွ်င္ထြက္ေပၚလာႏူိင္မည္ ျဖစ္ပါသည္။
ယွစ္ေလးလုံးအေရးေတာ္ပုံမွမြီးထုတ္ပီးလုိက္ေသာ ေက်ာင္းသားေဂါင္းေဆာင္မင္းကိုႏူိင္၊ ဒုတိယကမၻာစစ္မွ မြီးထုတ္ပီး လိုက္ေသာနာဇီေဂါင္းေဆာင္ဟစ္တလာ၊က်ဴးဘားေတာ္လွန္ရီးမွမြီးထုတ္ပီးလိုက္ေသာခ်ီေဂြဗားရား၊ဗီယက္နမ္ေတာ္လွန္ရီး မွမြီးထုတ္ပီးလိုက္ေသာဟိုခ်ီမင္း႐ို႕မွာရကၡိဳင့္အမ်ဳိးသားေတာ္လွန္ရီးကိုေဂါင္းေဆာင္လာမည့္လက္ဟိမ်ဳိးဆက္႐ို႕အတြက္ စံနမူနာယူၿပီး လိလာသင့္ေသာ ပုဂၢိဳလ္မ်ားပင္ျဖစ္သည္။
‘‘ေဂါင္းေဆာင္’’ ဟူေသာစကားလုံးကို လူအမ်ဳိးမ်ဳိးကအဓိပၸါယ္အမ်ဳိးမ်ဳိးဖြင့္ဆုိခကတ္သည္။ ထုိအထဲမွာ အဂၤလိပ္စစ္သူႀကီး ေမာင့္ဂိုမာရီ က ေဂါင္းေဆာင္ ဆုိသည္မွာ ‘‘တူညီေသာရည္မွန္းခ်က္တစ္ရပ္ေအာင္ျမင္ရီးအတြက္ မိမိ၏အဖြဲ႕အစည္း တြင္ပါဝင္ေသာအမ်ဳိးသား၊အမ်ဳိးသမီး(ရဲေဘာ္ရဲဘက္)အားလုံးကိုစည္း႐ုံးႏူိင္သည့္စြမ္းရည္၊ယင္း႐ို႕အားေဂါင္းေဆာင္လုိ သည့္ဆႏၵနန္႔ ယင္း႐ို႕၏ယုံၾကည္မႈကိုလႈံ႕ေဆာ္ရယူႏူိင္သည့္ခုိင္မာေသာအက်င့္စာရိတၱကိုေပါင္းစပ္ထားျခင္းပင္ျဖစ္သည္’’ ဟုဖြင့္ဆုိထားသည္။
က်ေနာ္လက္ခံထားသည္မွာ“ေဂါင္းေဆာင္” ဟူသည္တာဝန္ယူလိုသည့္စိတ္၊တာဝန္ယူရဲသည့္သတၱိ၊ ေဂါင္းေဆာင္လိုသည့္ စိတ္၊ေဂါင္းေဆာင္ဝံ့သည့္သတၱိ႐ို႕ကိုမြီးရာပါေဂါင္းေဆာင္ဗီဇစိတ္၊ရည္မွန္းခ်က္မၿပီးဆုံးသိမ့္သရြိဘဝတစ္ခုလုံးကိုႏွစ္ျမဳပ္ ထားလိုသည့္ဆႏၵ႐ို႕အျပင္ေအာက္တြင္ေဖာ္ျပထားေသာေဂါင္းေဆာင္တစ္ေယာက္တြင္ဟိသင့္ဟိထုိက္ေသာအရည္အခ်င္း ႐ို႕ျဖင့္အခ်ဳိးက်က်ေပါင္းစပ္ထားျခင္း ပင္ျဖစ္သည္။ (ေဂါင္းေဆာင္ဟူသည္ မိမိအက်ိဳးထက္ တိုင္းျပည္နန္႔လူမ်ိဳး၏ အက်ိဳး ကိုပိုမိုတန္ဖိုးထားတတ္ရန္လိုအပ္သည့္အျပင္ ျပတ္သားသင့္ေသာအခ်ိန္မ်ားတြင္ ဆံုးျဖတ္ခ်က္မ်ားကိုျပတ္ျပတ္သားသား ဆံုးျဖတ္ခ်က္ခ်ရဲႏိုင္သူလည္းျဖစ္ရမည္။ မိမိထက္ေတာ္ေသာ၊ထူးခၽြန္ထက္ျမက္ေသာေဂါင္းေဆာင္မ်ားေပၚထြန္းလာပါက လည္းေနာက္က လိုက္ရဲေသာသတၱိ၊ လိုက္ဝံ့ေသာသတၱိလည္းရွိရမည္။)
၎အျပင္ေဂါင္းေဆာင္ေကာင္းဟူသည္ အၿခီအနီ၏လိုအပ္ခ်က္ကြက္လပ္ကုိ မွန္မွန္ကန္ကန္ျဖည့္စြမ္းပီးႏူိင္ရန္အတြက္ မိမိ၏အရည္အခ်င္း၊လုပ္ႏူိင္စြမ္းအရည္အသြီး၊ အားနည္းခ်က္၊အားသာခ်က္႐ို႕ကိုေကာင္းစြာသိဟိနားလည္ထားရန္လိုအပ္ ေတပုိင္ ဟန္ခ်က္ညီညီအသုံးခ်တတ္ရန္လည္း လိုအပ္ေပလိမ့္မည္။
ေဂါင္းေဆာင္တစ္ေယာက္တြင္-
(၁) ကာယဗလ (ကာယအင္အားျပည့္စုံျခင္း)
(၂) ဉာဏဗလ (ဉာဏအင္အားျပည့္စုံျခင္း)
(၃) မိတၱဗလ (မိတ္ဆြီအေပါင္းအသင္းေပါမ်ားျခင္း)
(၄) စာရိတၱဗလ (ခုိင္ခန္႔ေသာအက်င့္စာရိတၱနန္႔ျပည့္စုံျခင္း)
(၅) ေဘာဂဗလ (ပစၥည္းဥစၥာေပါမ်ားျပည့္စုံျခင္း) စသည့္ ဗလငါးတန္ နန္႔ျပည္စုံရန္လည္းလိုအပ္ေပသည္။
အရာတစ္ဖန္-
(၁) ခမာ (ေျမႀကီးကဲ့သို႔သည္းခံျခင္း)
(၂) ဇာဂရိယ (ႏူိးၾကားျခင္း၊အလားအလာအနီအထုိင္႐ို႕၌ သတိဟိျခင္း)
(၃) ဥဌာန (လက္ေအာက္ငယ္သား႐ို႕ထက္ထၾကြလုံ႔လဝီရိယဟိျခင္း)
(၄) သံဝိဘာဂ (ဝီဖန္ခြဲျခားႏူိင္ျခင္း)
(၅) ဒယာ (သနားခ်စ္ခင္၊ၾကင္နာျခင္း)
(၆) ဣကၡဏာ(ပညာဟိ႐ို႕ကိုေဆြးေႏြးမီးျမန္းျခင္း) စသည့္ နာယကဂုဏ္ေျခာက္ပါး ကိုက်င့္ႀကံအားထုတ္ ႏူိင္သူလည္း ျဖစ္ရေပမည္။
၎႐ို႕အျပင္-
(၁) ဒါန (ပီးကမ္းစြန္႔ႀကဲျခင္း)
(၂) ေပယ်ဝဇၨ (ခ်စ္ဖြယ္ေသာစကားကိုဆိုျခင္း)
(၃) အတၱစရိယ (သူ႔အက်ဳိးစီးပြားကိုေဆာင္ရြက္ျခင္း)
(၄) သမာနတၱကာ (ကိုယ္နန္႔တစ္တန္းစားတည္းထား၍ေပါင္းသင္းဆက္ဆံျခင္း) စသည့္ သဂၤဟတရားေလးပါး နန္႔လည္း မကင္းလြတ္စေကာင္းေပ။
အထူးသျဖင့္ အဂတိတရားေလးပါး ျဖစ္ေသာဆႏၵာဂတိ(ခ်စ္သျဖင့္တစ္ဖက္သတ္စီရင္ျခင္း)၊ေဒါသဂတိ (အမ်က္ေဒါသ ေၾကာင့္တစ္ဖက္သတ္စီရင္ျခင္း)၊ ဘယာဂတိ(ေၾကာက္ရြံသျဖင့္တစ္ဖက္သတ္စီရင္ျခင္း)၊ ေမာဟဂတိ(ေတြေဝျခင္း ေၾကာင့္ တစ္ဖက္သတ္စီရင္ျခင္း) ႐ို႕မွကင္းလြတ္ေအာင္လည္းႀကိဳးစားက်င့္ႀကံရမည္ ျဖစ္ေပသည္။
ထုိ႔ေၾကာင့္ေဂါင္းေဆာင္ေကာင္းတစ္ေယာက္တြင္အၾကမ္းအားျဖင့္ဗလငါးတန္၊နာယကဂုဏ္ေျခာက္ပါး၊သဂၤဟတရား ေလးပါး၊အဂတိတရားငါးပါး႐ို႕ကိုအၿခီခံ၍အက်င့္စာရိတၱေကာင္းမြန္ျခင္း၊ သီလသမာဓိဟိျခင္း၊ ရင့္က်က္တည္ၿငိမ္ျခင္း၊ စိတ္ဆႏၵျပင္းျပထက္သန္ျခင္း၊မိမိကိုယ္မိမိထိန္းသိမ္းႏူိင္စြမ္းဟိျခင္း၊ေျပာင္းလြယ္ျပင္လြယ္ဟိျခင္း၊ မိမိကိုယ္ကို ယုံၾကည္ စိတ္ခ်မႈဟိျခင္း၊ ျဖစ္ေပၚလာသည့္အခက္အခဲမ်ားကိုခံႏူိင္ရည္ဟိျခင္း၊ ထုိအခက္အခဲမ်ားကိုေဂါင္းအီးအီးျဖင့္ ၿဖီယွင္း တတ္ ျခင္း၊တိက်ျပတ္သားစြာဆုံးျဖတ္ႏူိင္ျခင္း၊ထိုးထြင္းဉာဏ္ဟိျခင္း၊တရားမွ်တျခင္း၊မိမိကိုယ္မိတုိးတက္ေအာင္အၿမဲႀကိဳးပမ္း နီျခင္း၊မည္သည့္အလုပ္ကိုမဆုိအလီးအနက္ထားၿပီးျပတ္သားစြာေဆာင္ရြက္တတ္ျခင္း၊ရဲေဘာ္ရဲဘက္စိတ္နန္႔ကုိယ္ခ်င္းစာ တရားဟိျခင္း၊ ဟာသဉာဏ္ဟိျခင္း၊ တီထြင္လုပ္ေဆာင္တတ္ျခင္း၊ ကိုယ္ႏႈတ္အမႈအရာႏွစ္လုိဖြယ္ဟိျခင္း၊ မိမိကိုယ္ကို ႏွိမ့္ခ်တတ္ျခင္း၊စကားပရိယာယ္ၾကြယ္ဝျခင္းစသည့္အၿခီခံသေဘာတရားမ်ားျပည့္စုံရန္လိုအပ္ပါသည္။၎႐ို႕အျပင္တစ္ျခား လုိအပ္ခ်က္မ်ားစြာလည္း ဟိဦးမည္သာ။
လက္ဟိရကၡိဳင့္အမ်ဳိးသားေတာ္လွန္ရီးလမ္းေၾကာင္းထက္တြင္မ်ဳိးဆက္ျပတ္လပ္မႈ၊ေဂါင္းေဆာင္ယွားပါးမႈျပႆနာ႐ို႕သည္ လက္သင့္ခံႏူိင္ဖြယ္ရာမဟိေသာအၿခီအနီတစ္ရပ္ပင္ျဖစ္ေပသည္။ရကၡိဳင္တစ္မ်ဳိးသားလုံး၏အနာဂတ္အတြက္ရင္လီးဖြယ္ရာ ပင္ေကာင္းေသာ အခ်က္တစ္ခုပင္မဟုတ္ပါေလာ။
ရကၡိဳင္အမ်ဳိးသားေတာ္လွန္ရီးကို ေဂါင္းေဆာင္ႏူိင္မည့္သူသည္ရကၡိဳင္ျပည္သူလူထုတစ္ရပ္လုံးထဲမွ အသက္အရြယ္၊ အနိမ့္ အျမင့္၊အမ်ဳိးသား၊အမ်ဳိးသမီးမရြီးမည္သူမဆုိျဖစ္ပုိင္ခြင့္ဟိနီပါသည္။ ျဖစ္ေျမာက္ရန္လည္းအားထုတ္သင့္လွေပသည္။ ေဂါင္းေဆာင္ေကာင္းဟူသည္လက္ဟိႏူိင္ငံရီးအၿခီအနီ၊နီရာေဒသအၿခီအနီ၊ အမ်ဳိးသားရည္မွန္းခ်က္ပန္းတုိင္ ျပည္သူလူထု ၏ ေတာင္းဆုိခ်က္စသည့္လိုအပ္ခ်က္အၿခီအနီၾကားထဲတြင္ အခ်ိန္သင့္အခါသင့္ထြက္ေပၚလာတတ္စၿမဲပင္။
သူရဲေကာင္းဟူသည္တုိက္ပြဲမီးလွ်ံၾကားထဲမွသာလွ်င္ေပၚထြန္းႏူိင္သကဲ့သို႔ ေဂါင္းေဆာင္ေကာင္းဟူသည္လူထု၏ လိုအပ္ခ်က္ၾကားထဲမွသာေပါက္ဖြားေလ့ဟိသည္။ထုိ႔အတူမည္သည့္ႏူိင္ငံတြင္မဆုိျမန္မာနန္႔တစ္ျခားအာဏာ႐ူးႏူိင္ငံအခ်ဳိက လြဲလွ်င္ေဂါင္းေဆာင္ဟူသည္ျပည္သူလူထုကရြီးေကာက္တင္ေျမွာက္ျခင္းသာျဖစ္သည္။ျပည္သူလူထုကမႀကိဳက္မႏွစ္သက္ ေသာေဂါင္းေဆာင္႐ို႕သည္တျဖဳတ္ျဖဳတ္ႀကီြပ်က္သုဥ္းရစၿမဲဆုိသည္ကို ၂၀၁၁-ခုႏွစ္အတြင္းအာရပ္ေႏြဦးေခတ္ၿပိဳင္သမိုင္း ဝိမုတၱိမ်ားက သက္သီထူျပခကတ္ပါၿပီ။
ရကၡဳိင္လူမ်ဳိးမိဘႏွစ္ပါးမွ မြီးဖြားခြင့္ရဟိထားကတ္ေသာ မည္သည့္ရကၡိဳင္သားနန္႔ရကၡိဳင္မ်ိဳးႏြယ္စုမ်ားထဲက ဇာသူမဆုိ ရကၡိဳင္အမ်ဳိးသားေတာ္လွန္ရီးကိုဦးေဆာင္ႏူိင္ရန္အခြင့္အလမ္းဟိကတ္ပါသည္။ထုိကဲ့သို႔ေသာအခြင့္အရီးကိုအမ်ဳိးသားရီး စိတ္ဓာတ္ျဖင့္တာဝန္ထမ္းေဆာင္သင့္လွေပသည္။
ရဲသြင္ေမာင္ (ရကၡအလင္းတန္းဂ်ာနယ္မွပီးေသာ ကေလာင္နာမည္)
Dr.ညိဳထြန္းေအာင္
ကိုးကား
ေခါင္းေဆာင္မႈပညာ (ဦးလွမင္း- ဗဟိုဝန္ထမ္းတကၠသိုလ္)
၁၉၉၃ ခုႏွစ္၊ စာပီဗိမာန္ စာမူဆု ၊သုတပေဒသာ(ဝိဇၨာ) တတိယဆုရ စာအုပ္။
ရကၡအလင္းတန္း ဂ်ာနယ္ (အမွတ္စဥ္ ၃) ၊ စာမ်က္ႏွာ (၁၈ မွ ၂၁) ၊ ၂၀၁၁ ႏိုဝင္ဘာလ။
(၁၇၈၄) ရကၡိဳင္ႏူိင္ငံေတာ္အခ်ဳပ္အျခာအာဏာက်ယွဳံးခရၿပီးေနာက္ပိုင္းမွစ၍ ရကၡိဳင္အမ်ဳိးသား ေတာ္လွန္ရီးကို ဦးေဆာင္ခ ကတ္ေသာ ေဂါင္းေဆာင္မ်ား အမ်ားအျပားေပၚထြန္းခဖူးပါသည္။ ဗိုလ္ေက်ာ္ထြီး၊ ဗုိလ္ခ်င္းပ်ံအစ ႀကီးသုံးႀကီး ဦးစိႏၱာ အလယ္ခုိင္မုိးလင္း၊ခုိင္ရာဇာတေရာက္ေဂါင္းေဆာင္ပုဂၢိဳလ္ႀကီးမ်ားေပၚေပါက္ခပါသည္။ သို႔ေသာ္လည္း ရကၡိဳင့္အမ်ဳိးသား ေတာ္လွန္ရီးခရီးသည္ကားအဆုံးမသတ္ႏူိင္ဘဲပဋာၿမီလူးျပဇာတ္ကိုသာဆက္၍ကနီခရသည္။ရကၡိဳင္႐ို႕၏ကြ်န္ဘဝမွာလည္း သက္ဆုိး႐ွည္ၾကာနီခရသည္။
၁၉၉၈၊ ေဖေဖာ္ဝါရီခုိင္ရာဇာလုပ္ႀကံခံရၿပီးေနာက္ပိုင္းရကၡိဳင့္အမ်ဳိးသားေတာ္လွန္ရီးကိုတည့္တည့္မတ္မတ္ျပတ္ျပတ္သား သား၊မားမားမတ္မတ္ဦးေဆာင္မႈပီးႏူိင္ခေသာေဂါင္းေဆာင္ေကာင္းဟူ၍ကားအလြန္ယွားပါးလွသည္ဟုဆိုခ်င္ပါသည္။ အရဲစြန္႔၍ေျပာရမည္ဆုိပါကခုိင္ရာဇာေနာက္ပိုင္းေပၚထြက္လာလတ္ေသာေဂါင္းေဆာင္ဆုိသူမ်ားမွာအမည္ခံအဆင့္နန္႔ ယင္း၏ ပတ္ဝန္းက်င္အတုိင္းအတာမွ်သာသက္ေရာက္စီသူမ်ားဟုသံခိပ္ျပဳလိုပါသည္။ထုိ႔ေၾကာင့္ရကၡိဳင္ျပည္သူတစ္ရပ္လုံး ကလိုလားေတာင့္တနီေသာေဂါင္းေဆာင္၊ျပည္သူတစ္ရပ္လုံးကိုဦးေဆာင္မႈအျပည့္အဝပီးႏူိင္ေသာေဂါင္းေဆာင္ဟူ၍ကား မဟိသီးဟု ေကာက္ခ်က္ဆြဲလိုက္မည္ဆုိုပါက သမာသမတ္အားျဖင့္ကန္႔ကြက္မည့္သူေပၚအံ့မထင္။
ေနာက္လုိက္ေကာင္းယွားပါးမႈသည္အဂုလက္ဟိရကၡိဳင့္အမ်ဳိးသားေတာ္လွန္ရီးတြင္ႀကံဳတြိနီရေသာသိသာထင္႐ွားသည့္ ျပႆနာတစ္ရပ္ပင္ျဖစ္သည္။ ခုိင္မုိးလင္း၊ ခုိင္ရာဇာ႐ို႕က်ဆုံးခၿပီး ေနာက္မွာယင္း႐ို႕၏ တာဝန္ကို ဝင္ေရာက္နီရာ ယူႏူိင္ခကတ္ေသာ္လည္းေဂါင္းေဆာင္ေဟာင္း႐ို႕၏ၿခီရာကိုအျပည့္အဝထပ္တူထပ္မွ်မနင္းႏူိင္ခကတ္သည္ မွာကား သစၥာ ရပ္ဝန္း က ရကၡိဳင္လူထုအားလုံးနီးပါးလက္ခံထားကတ္ေသာအမွန္တရားတစ္ရပ္ပင္။
သို႔ေသာ္လည္းမ်က္ေမွာက္ကာလရကၡိဳင့္အမ်ဳိးသားေတာ္လွန္ရီးနယ္ပယ္တြင္ဆင္းရဲဒုကၡပင္ပန္းမႈ႐ုိ႕ကိုႀကံ့ႀကံ့ခံရင္ဆုိင္ယင္း တုိက္ပြဲဝင္နီကတ္ေသာေတာ္လွန္ရီးေဂါင္းေဆာင္အခ်ဳိ႕နန္႔ေနာက္လုိက္ရဲေဘာ္ေကာင္း႐ို႕ကိုလီးစားဂုဏ္ယူအသိအမွတ္ျပဳ ရမည္မွာ အမွန္ပင္ျဖစ္ပါသည္။
ဂနိအခ်ိန္အခါသည္ ရကၡိဳင္လူထုတစ္ရပ္လုံး၏ အမ်ဳိးသားရီးလႈပ္ယွားမႈ အသြင္သ႑ာန္႐ို႕မွာ ကုန္ခေရဆယ္စုႏွစ္ ကာလ ႐ို႕နန္႔ႏိႈင္းၾကည့္ပါကသိသိသာသာအယွိန္အဟုန္ျမင့္တက္လာေၾကာင္းေစာင့္ၾကည့္လိလာကတ္သူမ်ား၏အကဲျဖတ္မႈအသိ ရသည္။အမ်ဳိးသားရီးျဖားရီအဟုန္မွာလည္းနယ္ပယ္အသီးသီးတြင္ျမင့္မားလာနီသည္။ရကၡိဳင္ႏူိင္ငံေတာ္ကိုကြ်န္ျပဳအုပ္ခ်ဴပ္နီ ေသာဗမာနယ္ခ်ဲ႕စစ္ဝါဒီ႐ို႕၏နာမ္ဝိညာဉ္ပုိင္းကိုထြင္းေဖာက္သိျမင္လာကတ္ေတပုိင္နားလည္ရန္အခြင့္အလမ္းမ်ားလည္း ေပၚေပါက္လာကတ္သည္။အခ်ဳိ႕ေသာတက္ၾကြလႈပ္ယွားသူမ်ားကနားလည္မႈတုိးျမွင့္ရန္လည္းႀကိဳးပမ္းနီကတ္သည္။ အေျမာ္အျမင္ႀကီးမားေသာေဂါင္းေဆာင္ေကာင္းတစ္ဦးသာရကၡိဳင့္အမ်ဳိးသားေတာ္လွန္ရီးတြင္ေပၚေပါက္လာပါကရီကန္ အသင့္ ၾကာအသင့္ စိကိုက္သားဟုဆုိလုိက္ခ်င္ပါသည္။
သ႔ိုေသာ္လည္းေဂါင္းေဆာင္ဟူသည္ရြက္က်ပင္ေပါက္ပုိင္အေလ့က်ေပါက္ေရာက္၍ရေကာင္းေသာအရာကားမဟုတ္ပါေခ်။ ‘‘ဥဳံဖြ’’ ဟုမန္းမႈတ္႐ုံျဖင့္ေပၚေပါက္လာႏူိင္မည္မဟုတ္ေပ။ ရကၡိဳင္႐ို႕၏မင္းေလာင္းေမွ်ာ္ အမြီဆုိးသည္လည္းေျပာင္းလဲ ႏူိင္မည္မဟုတ္ေပ။ ‘‘အတၱာဟိအတၱေနာနာေထာ’’ မိမိကိုယ္သာကိုးကြယ္ရာ ဟူေသာျမတ္စြာဘုရားသွ်င္၏တရား ေဒသနာေတာ္နန္႔အညီရကၡိဳင္လူထုတစ္ရပ္လုံးမွႀကဳိးစားက်င့္ႀကံမြီးထုတ္ပီးႏူိင္မွသာလွ်င္ထြက္ေပၚလာႏူိင္မည္ ျဖစ္ပါသည္။
ယွစ္ေလးလုံးအေရးေတာ္ပုံမွမြီးထုတ္ပီးလုိက္ေသာ ေက်ာင္းသားေဂါင္းေဆာင္မင္းကိုႏူိင္၊ ဒုတိယကမၻာစစ္မွ မြီးထုတ္ပီး လိုက္ေသာနာဇီေဂါင္းေဆာင္ဟစ္တလာ၊က်ဴးဘားေတာ္လွန္ရီးမွမြီးထုတ္ပီးလိုက္ေသာခ်ီေဂြဗားရား၊ဗီယက္နမ္ေတာ္လွန္ရီး မွမြီးထုတ္ပီးလိုက္ေသာဟိုခ်ီမင္း႐ို႕မွာရကၡိဳင့္အမ်ဳိးသားေတာ္လွန္ရီးကိုေဂါင္းေဆာင္လာမည့္လက္ဟိမ်ဳိးဆက္႐ို႕အတြက္ စံနမူနာယူၿပီး လိလာသင့္ေသာ ပုဂၢိဳလ္မ်ားပင္ျဖစ္သည္။
‘‘ေဂါင္းေဆာင္’’ ဟူေသာစကားလုံးကို လူအမ်ဳိးမ်ဳိးကအဓိပၸါယ္အမ်ဳိးမ်ဳိးဖြင့္ဆုိခကတ္သည္။ ထုိအထဲမွာ အဂၤလိပ္စစ္သူႀကီး ေမာင့္ဂိုမာရီ က ေဂါင္းေဆာင္ ဆုိသည္မွာ ‘‘တူညီေသာရည္မွန္းခ်က္တစ္ရပ္ေအာင္ျမင္ရီးအတြက္ မိမိ၏အဖြဲ႕အစည္း တြင္ပါဝင္ေသာအမ်ဳိးသား၊အမ်ဳိးသမီး(ရဲေဘာ္ရဲဘက္)အားလုံးကိုစည္း႐ုံးႏူိင္သည့္စြမ္းရည္၊ယင္း႐ို႕အားေဂါင္းေဆာင္လုိ သည့္ဆႏၵနန္႔ ယင္း႐ို႕၏ယုံၾကည္မႈကိုလႈံ႕ေဆာ္ရယူႏူိင္သည့္ခုိင္မာေသာအက်င့္စာရိတၱကိုေပါင္းစပ္ထားျခင္းပင္ျဖစ္သည္’’ ဟုဖြင့္ဆုိထားသည္။
က်ေနာ္လက္ခံထားသည္မွာ“ေဂါင္းေဆာင္” ဟူသည္တာဝန္ယူလိုသည့္စိတ္၊တာဝန္ယူရဲသည့္သတၱိ၊ ေဂါင္းေဆာင္လိုသည့္ စိတ္၊ေဂါင္းေဆာင္ဝံ့သည့္သတၱိ႐ို႕ကိုမြီးရာပါေဂါင္းေဆာင္ဗီဇစိတ္၊ရည္မွန္းခ်က္မၿပီးဆုံးသိမ့္သရြိဘဝတစ္ခုလုံးကိုႏွစ္ျမဳပ္ ထားလိုသည့္ဆႏၵ႐ို႕အျပင္ေအာက္တြင္ေဖာ္ျပထားေသာေဂါင္းေဆာင္တစ္ေယာက္တြင္ဟိသင့္ဟိထုိက္ေသာအရည္အခ်င္း ႐ို႕ျဖင့္အခ်ဳိးက်က်ေပါင္းစပ္ထားျခင္း ပင္ျဖစ္သည္။ (ေဂါင္းေဆာင္ဟူသည္ မိမိအက်ိဳးထက္ တိုင္းျပည္နန္႔လူမ်ိဳး၏ အက်ိဳး ကိုပိုမိုတန္ဖိုးထားတတ္ရန္လိုအပ္သည့္အျပင္ ျပတ္သားသင့္ေသာအခ်ိန္မ်ားတြင္ ဆံုးျဖတ္ခ်က္မ်ားကိုျပတ္ျပတ္သားသား ဆံုးျဖတ္ခ်က္ခ်ရဲႏိုင္သူလည္းျဖစ္ရမည္။ မိမိထက္ေတာ္ေသာ၊ထူးခၽြန္ထက္ျမက္ေသာေဂါင္းေဆာင္မ်ားေပၚထြန္းလာပါက လည္းေနာက္က လိုက္ရဲေသာသတၱိ၊ လိုက္ဝံ့ေသာသတၱိလည္းရွိရမည္။)
၎အျပင္ေဂါင္းေဆာင္ေကာင္းဟူသည္ အၿခီအနီ၏လိုအပ္ခ်က္ကြက္လပ္ကုိ မွန္မွန္ကန္ကန္ျဖည့္စြမ္းပီးႏူိင္ရန္အတြက္ မိမိ၏အရည္အခ်င္း၊လုပ္ႏူိင္စြမ္းအရည္အသြီး၊ အားနည္းခ်က္၊အားသာခ်က္႐ို႕ကိုေကာင္းစြာသိဟိနားလည္ထားရန္လိုအပ္ ေတပုိင္ ဟန္ခ်က္ညီညီအသုံးခ်တတ္ရန္လည္း လိုအပ္ေပလိမ့္မည္။
ေဂါင္းေဆာင္တစ္ေယာက္တြင္-
(၁) ကာယဗလ (ကာယအင္အားျပည့္စုံျခင္း)
(၂) ဉာဏဗလ (ဉာဏအင္အားျပည့္စုံျခင္း)
(၃) မိတၱဗလ (မိတ္ဆြီအေပါင္းအသင္းေပါမ်ားျခင္း)
(၄) စာရိတၱဗလ (ခုိင္ခန္႔ေသာအက်င့္စာရိတၱနန္႔ျပည့္စုံျခင္း)
(၅) ေဘာဂဗလ (ပစၥည္းဥစၥာေပါမ်ားျပည့္စုံျခင္း) စသည့္ ဗလငါးတန္ နန္႔ျပည္စုံရန္လည္းလိုအပ္ေပသည္။
အရာတစ္ဖန္-
(၁) ခမာ (ေျမႀကီးကဲ့သို႔သည္းခံျခင္း)
(၂) ဇာဂရိယ (ႏူိးၾကားျခင္း၊အလားအလာအနီအထုိင္႐ို႕၌ သတိဟိျခင္း)
(၃) ဥဌာန (လက္ေအာက္ငယ္သား႐ို႕ထက္ထၾကြလုံ႔လဝီရိယဟိျခင္း)
(၄) သံဝိဘာဂ (ဝီဖန္ခြဲျခားႏူိင္ျခင္း)
(၅) ဒယာ (သနားခ်စ္ခင္၊ၾကင္နာျခင္း)
(၆) ဣကၡဏာ(ပညာဟိ႐ို႕ကိုေဆြးေႏြးမီးျမန္းျခင္း) စသည့္ နာယကဂုဏ္ေျခာက္ပါး ကိုက်င့္ႀကံအားထုတ္ ႏူိင္သူလည္း ျဖစ္ရေပမည္။
၎႐ို႕အျပင္-
(၁) ဒါန (ပီးကမ္းစြန္႔ႀကဲျခင္း)
(၂) ေပယ်ဝဇၨ (ခ်စ္ဖြယ္ေသာစကားကိုဆိုျခင္း)
(၃) အတၱစရိယ (သူ႔အက်ဳိးစီးပြားကိုေဆာင္ရြက္ျခင္း)
(၄) သမာနတၱကာ (ကိုယ္နန္႔တစ္တန္းစားတည္းထား၍ေပါင္းသင္းဆက္ဆံျခင္း) စသည့္ သဂၤဟတရားေလးပါး နန္႔လည္း မကင္းလြတ္စေကာင္းေပ။
အထူးသျဖင့္ အဂတိတရားေလးပါး ျဖစ္ေသာဆႏၵာဂတိ(ခ်စ္သျဖင့္တစ္ဖက္သတ္စီရင္ျခင္း)၊ေဒါသဂတိ (အမ်က္ေဒါသ ေၾကာင့္တစ္ဖက္သတ္စီရင္ျခင္း)၊ ဘယာဂတိ(ေၾကာက္ရြံသျဖင့္တစ္ဖက္သတ္စီရင္ျခင္း)၊ ေမာဟဂတိ(ေတြေဝျခင္း ေၾကာင့္ တစ္ဖက္သတ္စီရင္ျခင္း) ႐ို႕မွကင္းလြတ္ေအာင္လည္းႀကိဳးစားက်င့္ႀကံရမည္ ျဖစ္ေပသည္။
ထုိ႔ေၾကာင့္ေဂါင္းေဆာင္ေကာင္းတစ္ေယာက္တြင္အၾကမ္းအားျဖင့္ဗလငါးတန္၊နာယကဂုဏ္ေျခာက္ပါး၊သဂၤဟတရား ေလးပါး၊အဂတိတရားငါးပါး႐ို႕ကိုအၿခီခံ၍အက်င့္စာရိတၱေကာင္းမြန္ျခင္း၊ သီလသမာဓိဟိျခင္း၊ ရင့္က်က္တည္ၿငိမ္ျခင္း၊ စိတ္ဆႏၵျပင္းျပထက္သန္ျခင္း၊မိမိကိုယ္မိမိထိန္းသိမ္းႏူိင္စြမ္းဟိျခင္း၊ေျပာင္းလြယ္ျပင္လြယ္ဟိျခင္း၊ မိမိကိုယ္ကို ယုံၾကည္ စိတ္ခ်မႈဟိျခင္း၊ ျဖစ္ေပၚလာသည့္အခက္အခဲမ်ားကိုခံႏူိင္ရည္ဟိျခင္း၊ ထုိအခက္အခဲမ်ားကိုေဂါင္းအီးအီးျဖင့္ ၿဖီယွင္း တတ္ ျခင္း၊တိက်ျပတ္သားစြာဆုံးျဖတ္ႏူိင္ျခင္း၊ထိုးထြင္းဉာဏ္ဟိျခင္း၊တရားမွ်တျခင္း၊မိမိကိုယ္မိတုိးတက္ေအာင္အၿမဲႀကိဳးပမ္း နီျခင္း၊မည္သည့္အလုပ္ကိုမဆုိအလီးအနက္ထားၿပီးျပတ္သားစြာေဆာင္ရြက္တတ္ျခင္း၊ရဲေဘာ္ရဲဘက္စိတ္နန္႔ကုိယ္ခ်င္းစာ တရားဟိျခင္း၊ ဟာသဉာဏ္ဟိျခင္း၊ တီထြင္လုပ္ေဆာင္တတ္ျခင္း၊ ကိုယ္ႏႈတ္အမႈအရာႏွစ္လုိဖြယ္ဟိျခင္း၊ မိမိကိုယ္ကို ႏွိမ့္ခ်တတ္ျခင္း၊စကားပရိယာယ္ၾကြယ္ဝျခင္းစသည့္အၿခီခံသေဘာတရားမ်ားျပည့္စုံရန္လိုအပ္ပါသည္။၎႐ို႕အျပင္တစ္ျခား လုိအပ္ခ်က္မ်ားစြာလည္း ဟိဦးမည္သာ။
လက္ဟိရကၡိဳင့္အမ်ဳိးသားေတာ္လွန္ရီးလမ္းေၾကာင္းထက္တြင္မ်ဳိးဆက္ျပတ္လပ္မႈ၊ေဂါင္းေဆာင္ယွားပါးမႈျပႆနာ႐ို႕သည္ လက္သင့္ခံႏူိင္ဖြယ္ရာမဟိေသာအၿခီအနီတစ္ရပ္ပင္ျဖစ္ေပသည္။ရကၡိဳင္တစ္မ်ဳိးသားလုံး၏အနာဂတ္အတြက္ရင္လီးဖြယ္ရာ ပင္ေကာင္းေသာ အခ်က္တစ္ခုပင္မဟုတ္ပါေလာ။
ရကၡိဳင္အမ်ဳိးသားေတာ္လွန္ရီးကို ေဂါင္းေဆာင္ႏူိင္မည့္သူသည္ရကၡိဳင္ျပည္သူလူထုတစ္ရပ္လုံးထဲမွ အသက္အရြယ္၊ အနိမ့္ အျမင့္၊အမ်ဳိးသား၊အမ်ဳိးသမီးမရြီးမည္သူမဆုိျဖစ္ပုိင္ခြင့္ဟိနီပါသည္။ ျဖစ္ေျမာက္ရန္လည္းအားထုတ္သင့္လွေပသည္။ ေဂါင္းေဆာင္ေကာင္းဟူသည္လက္ဟိႏူိင္ငံရီးအၿခီအနီ၊နီရာေဒသအၿခီအနီ၊ အမ်ဳိးသားရည္မွန္းခ်က္ပန္းတုိင္ ျပည္သူလူထု ၏ ေတာင္းဆုိခ်က္စသည့္လိုအပ္ခ်က္အၿခီအနီၾကားထဲတြင္ အခ်ိန္သင့္အခါသင့္ထြက္ေပၚလာတတ္စၿမဲပင္။
သူရဲေကာင္းဟူသည္တုိက္ပြဲမီးလွ်ံၾကားထဲမွသာလွ်င္ေပၚထြန္းႏူိင္သကဲ့သို႔ ေဂါင္းေဆာင္ေကာင္းဟူသည္လူထု၏ လိုအပ္ခ်က္ၾကားထဲမွသာေပါက္ဖြားေလ့ဟိသည္။ထုိ႔အတူမည္သည့္ႏူိင္ငံတြင္မဆုိျမန္မာနန္႔တစ္ျခားအာဏာ႐ူးႏူိင္ငံအခ်ဳိက လြဲလွ်င္ေဂါင္းေဆာင္ဟူသည္ျပည္သူလူထုကရြီးေကာက္တင္ေျမွာက္ျခင္းသာျဖစ္သည္။ျပည္သူလူထုကမႀကိဳက္မႏွစ္သက္ ေသာေဂါင္းေဆာင္႐ို႕သည္တျဖဳတ္ျဖဳတ္ႀကီြပ်က္သုဥ္းရစၿမဲဆုိသည္ကို ၂၀၁၁-ခုႏွစ္အတြင္းအာရပ္ေႏြဦးေခတ္ၿပိဳင္သမိုင္း ဝိမုတၱိမ်ားက သက္သီထူျပခကတ္ပါၿပီ။
ရကၡဳိင္လူမ်ဳိးမိဘႏွစ္ပါးမွ မြီးဖြားခြင့္ရဟိထားကတ္ေသာ မည္သည့္ရကၡိဳင္သားနန္႔ရကၡိဳင္မ်ိဳးႏြယ္စုမ်ားထဲက ဇာသူမဆုိ ရကၡိဳင္အမ်ဳိးသားေတာ္လွန္ရီးကိုဦးေဆာင္ႏူိင္ရန္အခြင့္အလမ္းဟိကတ္ပါသည္။ထုိကဲ့သို႔ေသာအခြင့္အရီးကိုအမ်ဳိးသားရီး စိတ္ဓာတ္ျဖင့္တာဝန္ထမ္းေဆာင္သင့္လွေပသည္။
ရဲသြင္ေမာင္ (ရကၡအလင္းတန္းဂ်ာနယ္မွပီးေသာ ကေလာင္နာမည္)
Dr.ညိဳထြန္းေအာင္
ကိုးကား
ေခါင္းေဆာင္မႈပညာ (ဦးလွမင္း- ဗဟိုဝန္ထမ္းတကၠသိုလ္)
၁၉၉၃ ခုႏွစ္၊ စာပီဗိမာန္ စာမူဆု ၊သုတပေဒသာ(ဝိဇၨာ) တတိယဆုရ စာအုပ္။
ရကၡအလင္းတန္း ဂ်ာနယ္ (အမွတ္စဥ္ ၃) ၊ စာမ်က္ႏွာ (၁၈ မွ ၂၁) ၊ ၂၀၁၁ ႏိုဝင္ဘာလ။
Leave a Comment